Arkivbildare: Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

Grunduppgifter

Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik
MND
408
2008 - 2021
2008 - 2021
  • - - ---
Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik (MND) bildades 2008 när Lärarhögskolan i Stockholm (LHS) infogades i Stockholms universitets verksamhet. MND flyttade då in i nuvarande lokaler i Arrheniuslaboratorierna på Svante Arrhenius väg 20A. MND bedriver utbildning på grund- och avancerad nivå, inom både matematikämnets- och naturvetenskapsämnenas didaktik, inom i första hand lärarutbildningar. Även forskarutbildning och forskning bedrivs inom samma ämnen. Didaktiken är lärarprofessionens vetenskap och bidrar med kunskaper som har direkt relevans för lärares yrkesutövning. MND leds av prefekt, ställföreträdande prefekt och institutionsstyrelsen. Vid institutionen finns också en ledningsgrupp som fungerar som rådgivande organ till prefekten. I gruppen behandlas operativa och strategiska frågor samt ärenden som bereds inför institutionsstyrelsen. Institutionen har tre beredningar: arbetsmiljöberedningen, forskningsberedningen och utbildningsberedningen. Vid institutionen finns även PRIM-gruppen, som utvecklar instrument för bedömning och erbjuder kompetensutveckling om bedömning av kunskap. Dessutom finns ett centrum, KRC (Kemilärarnas Resurscentrum), som stöder kemilärare i hela grundskolan och i gymnasieskolan. MND deltar i grundlärarutbildningarna, och har ett särskilt ansvar för 4-6 inriktningen. Institutionen utbildar också ämneslärare i matematik, biologi, fysik, geografi, kemi, naturkunskap och teknik i en längre ämneslärarutbildning samt i en kortare KPU (Kompletterande pedagogisk utbildning) som riktar sig till personer med en akademisk examen i matematik eller något av de naturvetenskapliga ämnena. MND deltar också i utländska lärares vidareutbildning som erbjuder kompletterande utbildning för personer med utländsk lärarexamen, samt i vidareutbildning för lärare utan lärarexamen som vänder sig till personer som är verksamma i skolan, men saknar relevant examen. Forskningen på MND handlar om undervisning och lärande på såväl universitetsnivå, bland annat inom lärarutbildning, som i skolan och förskolan liksom i sammanhang utanför direkt skolmiljö som muséer och i science centers. Forskningen utgår bland annat från frågor om kommunikation och språk, miljö och hållbar utbildning, hur man kan bedöma kunskaper, hur man kan utveckla didaktiska modeller som lärare kan använda i sin undervisning och hur matematik och de naturvetenskapliga ämnena kan spela en roll för elevers möjligheter att delta som aktiva medborgare i samhället. MNDs utbildning på forskarnivå leder till antingen en licentiat- eller doktorsexamen. Flera av våra forskarstuderande som studerar inom ramen för ett samarbete med skolhuvudmän avslutar sin utbildning på forskarnivå med en licentiatexamen. Några av de pågående forskningsprojekten inom matematikämnets didaktik är FoNS, även kallat "utveckling av grundläggande numeracitet hos elever i årskurs ett i Sverige och England" och Trace ”Att spåra matematiklärarutbildningen i praktiken”. Forskningen inom naturvetenskapsämnenas didaktik spänner från studier av utbildning rörande hållbar utveckling i förskolan samt lärande vid extramurala lärarmiljöer såsom museer till lärande i flerspråkiga miljöer. MND deltar i en utbildning på KTH som leder till examen som civilingenjör och ämneslärare

Länkar

Det finns inga länkar