Arkivbildare: Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Grunduppgifter

Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik
HSD
121
2016 - 2021
2016 - 2021
  • - - ---
Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (HSD) är en del av den Humanistiska fakulteten och bildades den 1 januari 2016 efter en sammanslagning av de ämnesdidaktiska centren Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik/CeHum och Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik/CeSam. I samband med detta anslöts även Medieverkstan till institutionen. CeHum var tidigare en del av Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap (ERG) som tillhörde Humanistiska fakulteten och CeSam var en del av Statsvetenskapliga institutionen som tillhörde Samhällsvetenskapliga fakulteten. CeHum blev den 1 januari 2012 en del av ERG och i samband med det fördes ansvaret för en stor del av den verksamhet som tidigare bedrevs vid Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot humaniora och samhällsvetenskap (UHS) över till CeHum/ERG. 1 juli 2012 tillfördes CeHum ett lärarlag från Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner (UTEP), och fick därmed ansvaret för ett estetiskt utbildningsuppdrag med förgreningar in i ett flertal lärarutbildningsprogram. Såväl UHS och UTEP hade bildats 2008, när Stockholms universitet och Lärarhögskolan gick samman. Dessa institutioner upplöstes i samband med bildandet av CeHum 2012. CeSam bildades den 1 januari 2011 som en del av Statsvetenskapliga institutionen. Centret ansvarade för utbildning och kurser inom ämneslärarprogrammen med inriktning samhällskunskap och geografi, liksom ämnen som företagsekonomi och psykologi. Lärare och forskare från Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot humaniora och samhällsvetenskap (UHS) arbetade på CeSam och ett antal postdoktorer anställdes under åren 2013-2015. CeSam bedrev seminarieverksamhet under alla år med presentationer av forskare och lärare från Stockholms universitet, nationellt och internationellt. Medieverkstan (MV) är en är en egen enhet inom HSD och arbetar självständigt med en egen budget- och verksamhetsplan. MV, som tidigare tillhörde Institutionen för språkdidaktik (ISD). fungerar som resurs för lärarutbildningarna vid Stockholms universitet. Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (HSD) bedriver undervisning och forskning inom de estetiska ämnens didaktik och estetiska lärprocesser, framför allt med inriktning mot bild, drama och musik, samt inom ämnesdidaktik främst inriktad mot geografi, historia, religionskunskap och samhällskunskap. Institutionen utbildar lärare och erbjuder fristående kurser på grundnivå och avancerad nivå som fortbildning för lärare och pedagoger. HSD ansvarar för forskarutbildning i de estetiska, humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik. HSD startade med forskarutbildningsämnet Ämnesdidaktik med fem olika inriktningar nämligen religion, historia, filosofi, och samhällsorienterade ämnen, och forskrutbildningsämnet Utbildningsvetenskap med inriktning mot estetiska och praktiska kunskapstraditioner (inom denna inriktning fanns möjlighet att välja orientering mot specifikt ämne: bild, musik, drama eller estetiska läroprocesser) båda pågick fram till 20 mars 2016. Fr.o.m. den 21 mars 2016 ersattes de med forskarutbildningsämnet Estetiska, humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik. Den 12 mars 2019 startades ytterligare ett forskarutbildningsämne som heter Ämnesdidaktik med inriktning mot de estetiska ämnenas, de humanistiska ämnenas och de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik. Forskningen vid HSD är organiserad i sex olika forskningsgrupper. Under 2016, i samband med institutionens bildande leddes institutionen av prefekten som blev utsedd av dekanen från humanistiska fakulteten i väntan på att en styrelse tog vid. Fr. o. m. 2017 har HSD en vald institutionsstyrelse, vilken har det övergripande ansvaret för institutionens strategiska ledning och beslut sedan dess. Underställd styrelsen är prefekt, ställföreträdande prefekt, som tillsammans med sin ledningsgrupp har det operativa ansvaret för institutionens verksamhet. Besluts- och delegationsordning utgår från Humanistiska fakultetens ordning, och är kompletterad med lokala vidaredelegeringar inom institutionen. Prefekten fattar i huvudsak beslut av arbetsgivarkaraktär. Institutionsstyrelsen fattar övergripande beslut om institutionens verksamhet, ekonomi och riktlinjer samt beslut i ett flertal typer av utbildningsärenden. Styrelsen har delegerat viss beslutanderätt till studierektorerna. Institutionsstyrelsen sammanträder nio gånger per år. Den väljs vart tredje år i enlighet med de av rektor fastställda regler, vad gäller representation från lärare/forskare och TA-personal. Studentkåren utser studeranderepresentanter för både grund/avancerad och forskarnivå. Vid HSD finns tre beredningar som har olika sammansättningar och ansvar: Utbildningsberedningen (UB) leds av en av prefekt utsedd ordförande och består i övrigt av studierektorerna för utbildningen på grund- och avancerad nivå samt lärare representerande estetiska, humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnen och en studentrepresentant. UB är ett beredande organ för frågor relaterade till utbildning på grund- och avancerad nivå på HSD och har till uppgift att granska styrdokument samt att på ett övergripande plan ta fram strategier, riktlinjer och rutiner för att utvärdera och utveckla HSD:s utbildningar. Forskningsberedningen (FB) består av en av prefekt utsedd ordförande samt samtliga disputerade lärare. FB behandlar frågor som avser forskning och utbildning på forskarnivå på institutionen. Till stöd för FB finns även “professorsgruppen” och studierektor för forskarutbildning. Arbetsmiljöberedningen (AB) består av prefekten alt. stf. prefekten och representanter för TA-personal, lärare, doktorander, studenter, ledning samt skyddsombud, ordförande har varit en lärare utsedd av prefekten. AB har ett arbetsmiljöuppdrag och ska fungera för alla som verkar inom institutionen, såväl personal som studenter. AB bereder ärenden av övergripande och långsiktig karaktär för beslut i IS, alternativt prefektbeslut. Från den 1 januari 2021 ändrade AB sitt namn till Rådet för arbetsmiljö och lika villkor (RALV), med samma uppdrag som tidigare och med den administrativa chefen som ordförande. Vidare samverkar HSD med det omgivande samhället genom: • Nationell Religionsdidaktisk Mötesplats som arrangeras tillsammans med Nationellt Forum för Religionsdidaktisk/ pedagogisk forskning (NFR) och Föreningen Lärare i Religionskunskap (FLR). • Historiedidaktiska seminariet vid HSD organiseras av forskningsgruppen ”Värdegrund, historisk bildning, historiemedvetande - hur utveckla ämnesspråket?” • DIS: Årlig nationell dramakonferens • Uppdragtutbildningen ”Lärarlyftet” med Skolverket samt, tillsammans med Forum för levande historia utbildning, utbildningen ”Motverka rasism och främlingsfientlighet i förskolan och skolan”. • Stockholm Teaching & Learning Studies (STLS), en forskningssamverkan med Stockholms stad FoU-enheten. • Forskningsprojekt inom Uppsala-noden (ULF) • Utbildningsuppdraget från Utbildningsdepartementet ” Kulturskoleklivet” • Utbildningsuppdraget från Kulturdepartementet ”Att stärka gymnasieelevers kunskaper om demokratins möjligheter och utmaningar”.

Länkar

Det finns inga länkar